Monday, November 10, 2008

Obama '08

Een kleine week later, toch een post over de nieuwe president van het machtigste land ter wereld. Niet over de persoon, over de partij over de ideeën, ... van de winnaar, maar over zijn campagne. Als communicatiemens heb ik daar gewoon ontzettend veel aandacht aan besteed.

Ik volg de campagne van Barack Obama al 2 jaar op zijn website. Hij heeft gedurende de laatste 22 maanden de meest geavanceerde en moderne media gebruikt die mogelijk zijn. En dat gaat van de 'traditionele' zaken als SMS, e-mail, website, ... tot de meer nieuwe en uitdagendere zaken als video-streaming (in het begin van zijn campagne lachtte iedereen met hem dat hij YouTube zo actief gebruikte, nu doet iedereen het), podcasts, iPhone-applicaties, ... Alles stond in het teken van het mobiliseren van zijn mensen (donoren en vrijwilligers), met de nadruk op 'yes WE can' (niet I can).

Samengevat heeft de VS een enorme stap voorwaarts gezet door Obama te verkiezen. Ook voor Europa is zijn diplomatieke aanpak interessanter dan de koude relatie die er de laatste jaren heerste tussen Europa en de VS. De oorzaak van zijn overwinning zal voor iedereen anders ingevuld worden (inhoud, charisma, intelligentie, huidskleur, optimisme, ...). Voor mij is het zijn geweldig campagnevoeren, het motiveren en mobiliseren van mensen dat mij het meeste is opgevallen. Een briljante campagne die nergens heeft gefaald. Chapeau!

Ik heb iets gezocht en gevonden om dit te bewijzenn. Een week voor de verkiezingen werd onderstaand filmpje geupload op YouTube. Op één week door meer dan 1,5 miljoen mensen bekeken. Het vat perfect samen hoe de campagne wordt gevoerd en hoe ze mensen kunnen mobiliseren. Uiteraard is het op zijn Amerikaans, maar je kan niet zeggen dat het schitterend is gedaan. Kijk zelf maar!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home