Wednesday, January 07, 2009

Dancing Matt een hoax?

Ik ben weer eens getuige geweest van de kracht van het internet.

Iedereen die hier af en toe eens komt kijken, kent Matt Harding wel. De gast die de wereld rondreist en onnozel danst in alle landen. De laatste keer deed hij dat met lokale mensen, inclusief mezelf in België.

Naar aanleiding van de prijsuitreiking rond Virale Marketing, is hij gaan verkondigen dat alles wat hij heeft gedaan fake was. Nog geen uur later stond het internet vol artikels met de mededeling dat het een grote hoax was en dus alles wat Matt ooit heeft gedaan fake was (zoals bv. hier). Een collega meldde mij gisteren dat het allemaal gelogen was. En zelfs ondanks dat ik mezelf kon laten zien in de film, bleef ze ongelovig.



Ik ben dan zelf eens naar het filmpje gaan kijken: hilarisch gewoon! Hij lacht met alles wat hij heeft gedaan en de mensen zouden 'geanimeerde robots' zijn. Ik begrijp dus niet dat er mensen zijn die effectief hebben geloofd wat hij op de presentatie heeft gezegd, maar bon. Dat is hun probleem.

Alvorens zo'n bericht de wereld in te sturen, check even uw achtergrond:

1) Matt presenteert nooit met papier.
Hij heeft al heel wat lezingen gegeven (check YouTube) waar hij altijd spontaan presenteert, nooit voorbereid. Op het filmpje is hij voortdurend op zijn papier aan het kijken. Klopt niet.

2) Matt zijn blog
Matt blogt al járen en post voortdurend foto's en uitleg bij wat hij doet. Even gaan rondneuzen, laat zien dat dit niet zomaar een hoax is.

3) BUZZ!BRAIN bestaat niet
Gewoon heel even opzoeken en het virale marketingbureau waar Matt over spreekt in zijn presentatie bestaat gewoon niet.

4) En dan melden we niet eens de vele onmogelijke zaken die hij vertelt in zijn presentatie.

En zo kan ik verder blijven gaan :-) De personen die het nieuws in de wereld hebben gestuurd, kennen alleszins niet veel van journalistiek.


In elk geval heeft Matt nu gemengde gevoelens bij wat hij heeft gedaan. Vooral omdat veel mensen enkel de titel van de artikels hebben gelezen (It was a hoax) en niet verder hebben gelezen of gekeken naar de presentatie zelf.

Voor mij bewijst het nogmaals hoe krachtig het internet als medium is en hoe snel nieuws (al dan niet echt waar) verspreid kan worden én een impact heeft op de mensen. Interessante case!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home