Tuesday, March 24, 2009

Window op Mac - Part 1

Je koopt geen Mac om er dan Windows op te zwieren. Maar in sommige gevallen kan het wel nuttig zijn.(spellekes dus)  Aangezien ik vroeger een pak spellekes heb gekocht wil ik die graag nog eens spelen. Ik zou hulp krijgen voor de installatie van Windows omdat het niet zo eenvoudig is.

Mark was zo vriendelijk om mij zondagavond te willen helpen. Partitie aanmaken in Mac (ah zo eenvoudig!), Windows-cd insteken, tiens waar is de partitie, goh we klikken op next. Installatie begint...

Als alles klaar zou moeten zijn, krijgen we een error (echt de laatste minuut). Vreemd. Wat is er gebeurd. Geen nood, zo dringend heb ik die Windows niet nodig. Terug opstarten. ... Er gebeurt niets, buiten een wit zcherm (zelfs geen appel te zien). Blijkbaar mocht er toch niet op next geklikt worden en was ALLES van mijn harde schijf gewist. 

Op zo'n momenten zou ik vroeger begonnen zijn met vloeken. Alles opnieuw installeren, files kwijt, patches downloaden, trials deleten, ... geen evidentie op een pc. Deze keer bleef ik vrij rustig. Als Steve Jobs gelijk heeft, zou Time Machine immers alles snel kunnen herstellen. De ideale test (okay, ik geeft toe dat ik echt wel hoopte dat Steve Jobs gelijk had, want anders had ik een lange nacht voor de boeg).

Leopard terug installeren en computer terug opstarten. Het magisch filmpke nog eens zien en dan ... vraagt mijn iMac toch niet proper of ik wil herstellen van Time Machine zeker? Ik klik op YES en hop ... vertrokken. een goeie 2 uur later staat alles (en ik bedoel écht alles) gewoon zoals het stond: background, preferences, sounds, mails, music, applications, ... alles gewoon in orde. Het enige wat ik moest doen wat de laatste versie van Mac-software downloaden en installeren. 

Wat voor velen de grootste nachtmerrie is (alle data plots verliezen door een crash van de computer) is op een Mac gewoon 2 à 3 uur tijdverlies. Voor mij is deze functie alleen al een reden om voor Apple te kiezen. Akkoord, de mensen die overweg kunnen met hun pc en technische backupprogramma's hebben, die hebben geen probleem. Maar de gewone gebruikers (95% van de mensen met een computer) niet. Denk dus na bij een volgende aankoop, want gisteren heb ik nog op een computer met Vista moeten werken ... een ramp!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home