Wednesday, June 17, 2009

Londen > full review

Vrijdag 05/06/09

's Ochtends de Eurostar genomen. Is me dat een aangename manier van reizen! En in net geen 2u was ik in hartje Londen. Schitterend! Mooi station trouwens King's Cross St. Pancras, zeker het gedeelte voor de Eurostarreizigers.

Dries stond mij op te wachten en heeft mij de hele voormiddag rondgeleid. Veel gestapt, maar ook de metro genomen: een netwerk van ondergrondse lijnen dat schitterend georganiseerd is. Ik stond er van versteld hoe de mensen op de roltrappen mooi rechts blijven staan zodat de mensen die gehaast zijn links kunnen voorbij steken. Stel je voor dat ze dit bij ons zouden doen ...

Covent Garden, Leicester Square, Picadilly Circus, Chinatown, het parlement en Big Ben ... in de voormiddag bezocht. 's Middags iets gaan halen om te eten in de 'Prêt à manger' (geen idee hoe een Engelsmand dit uitspreekt). Bijna overal free wifi (which is very nice!). In Hyde Park veel eekhoorns gezien en bij Buckingham Palace meedelijden gehad met die wachters waar een horde toeristen rond hangen, terwijl ze - inderdaad - niet mogen bewegen.

Dan een bezoek gebracht aan Harrods (wat is dat daar allemaal?!), een deel van het Natuurmuseum (schitterende tentoonstelling over de aarde). Daar ben ik lang blijven hangen. Tussendoor nog wat kerken en andere mooie gebouwen bezocht. 's Avonds iets gaan eten in een klein, gezellig restaurant met een Italiaanse serveerster die heeft ontdekt dat Nederlands en Vlaams ongeveer dezelfde taal is. 's Avonds als een blok in slaap gevallen met zere voeten, want al dat stappen. Dat was ik niet meer gewoon.


Zaterdag 06/06/09

Door werken aan de Metrolijn die bij de jeugdherberg lag, een flink stuk gestapt. Ondertussen een traditionele English Breakfast gegeten (moeten we gedaan hebben in Engeland, niet?). Ah ja, het regende hard, zeer hard. Gelukkig verkopen ze daar paraplu's op elke hoek van de straat. In de regen Camden bezocht. Was dat het meest bizare van allemaal! Als je op zoek bent naar iets ... vreemds: je kan het daar vinden. Er hing een ongelooflijk plezante sfeer en je kon er gigantisch veel verschillende zaken eten. Helaas lag die English breakfast nog op mijn maag.

Na de voormiddag vertoefd te hebben in Camden (in de regen), besloot ik om naar het Science museum te gaan. Ik ben blijven plakken in het ruimtevaartgedeelte van het museum. Opnieuw een hele knappe, interactieve tentoonstelling. Ik wou ook absoluut een échte Apple Store bezoeken en dankzij de free wifi, kreeg ik op mijn iPhone een propere routebeschrijving. Schitterende winkel, véél mensen, live demo's, ... Het is dan ook de enige winkel waar ik effectief iets heb gekocht :-) Daarna nog wat gebouwen en kerken en dan de tocht langs te Thames naar London Bridge. Ondertussen nog twee markten tegengekomen. Er is in Londen gewoon gigantisch veel te doen.

Snel iets Mexicaans gegeten (Borito of zoiets) en dan rennen naar de Cinemazaal in Barbican Centre. Dries daar niet direct vinden en bijna de film gemist. Het is daar zo'n alternatieve cinemazaal met veel buitenlandse films. De film 'Pour Elle' gezien. Ik had geen idee wat ik ervan moest verwachten, maar damn ... een goede Franse film! Zeer knappe vertolking van Vincent Lindon en Diane Krüger. Daarna gaan slapen, want opnieuw kapot van al dat stappen.


Zondag 07/07/09

Wat later opgestaan en gaan ontbijten in een soort Starbucks (wel nog geen echte Starbucks alhoewel ik daar absoluut eens binnen wou gaan). De hele dag in de stralende zon op het gemaske rondgewandeld: weer markten en de Indische wijk bezocht. Elk restaurant heeft daar de chef van het jaar (currychef, masterchef, cooking chef, ...). Best wel grappig. Een echt Indische markt bezocht: indrukwekkend al dat lekkere eten. Maar opnieuw nog geen honger door het ontbijt van twee uur geleden. De bankenwijk bezocht (het was er wel extreem rustig op een zondag :->) en dan 's middags Indisch gaan eten (buffet, à volonté). Ik had nog nooit Indisch gegeten: heerlijk, maar wel pikant.

Daarna op het gemak terug richting jeugdherberg gestapt voor mijn bagage te gaan halen. Maar eerst nog een lange stop gedaan bij een Star Bucks. Er was bijna niemand, dus goed gezeten in de chill zetels. En daar koffie met room en karamel gedronken, samen met een muffin. Man, ik had gewoon onmiddellijk gegeten voor de hele avond. Terug naar King's Cross St. Pancras, ingecheckt en op de trein naar huis naar Coupling gekeken (én goed gelachen).

Een schitterende 3-daagse die mij veel deugd heeft gedaan. Ik kan Londen aan iedereen ten sterkste aanraden, zeker nu de pond zo laag staat. Enorm veel variëteit, propere stad, vriendelijke mensen, ... Ik ga zeker terug! Bij deze: Dries nog is bedankt voor het logement! Hopelijk studeert ge daar nog lang :-)

PS: ik post nog wel wat beeldmateriaal
PSII: door Londen begin ik nu koffie te drinken :-)

1 Comments:

At 11:07 PM, Anonymous Anonymous said...

goede start

 

Post a Comment

<< Home