Wednesday, February 13, 2008

iPod in de wagen

Na 3 weken uitvoerig testen, post ik toch even iets in verband met het gebruik van een iPod en FM-tuner in de wagen. Ik ben zelf hard op zoek moeten gaan naar de juiste informatie en wil daarom die informatie delen zodat iemand die hetzelfde probleem heeft en informatie zoekt, alles veel sneller vindt.

Probleem: ik wil al mijn muziek in de wagen, maar heb geen mogelijkheid om MP3-speler aan te sluiten aan autoradio.

Oplossing 1: koop een autoradio die MP3 afspeelt of die SB-kaart/USB slikt.
Probleem: Ik heb een ingebouwde radio die niet vervangen kan/mag worden.

Oplossing 2: koop een iPod en de nodige FM-transmitter, want het is sinds kort legaal en te koop in Belgiƫ.

Allemaal goed en wel: een iPod kopen is niet moeilijk, de juiste FM-transmitter zoeken, vinden en kopen ... dat is een ander paar mouwen. De meeste reviews die je leest zijn extreem positief of extreem negatief. Het komt er vooral op aan om een frequentie te vinden die nog niet bezet is. En in Belgiƫ ... is dit haast onbegonnen werk. Ik ben de hele FM-frequentie band afgegaan en heb NIETS gevonden waar nog geen enkel signaal doorkomt. De beste frequentie die de toestellen aankunnen zijn 88.1 en 107.9 FM.

Ik ben iets te snel te werk gegaan en heb deze Kensington Liquid Portable FM-Transmitter gekocht: op batterij of met adapter, een prijs rond de 30 euro. Thuis getest en het werkt TOTAAL NIET. Het toestel viel zelfs regelmatig uit, overstemt de ruis niet, ... kortom: echt brol.

Echt online gaan zoeken tot ik iets deftigs heb gevonden en bij gebruikers gaan luisteren. De twee volgende websites waren best interessant. Hier een topic op een forum en vooral deze is interessant: een vergelijkende test van heel wat toestellen. De man van een collega heeft de Kensington Digital FM Transmitter /Car Charger en is daar best tevreden van. Ook in de vergelijkende test scoort die vrij goed. En aangezien ze die verkochten in de winkel waar ik de eerste transmitter had gekocht, ging ik die proberen te ruilen.

Die ruil is gelukt en de nieuwe had een prijs van rond de 70 euro. Een pak duurder, maar als het daardoor werkt ... graag. Onmiddellijk uitgepakt en getest: schitterend! Ik hoor de muziek en niets anders. Tijdens het rijden werd het echter duidelijk dat het afhangt van waar je je bevindt. Af en toe kwam er een ruis en vooral de letter/klank 'S' klinkt niet helder. Bij luide muziek valt het goed mee, bij de zachtere muziek hoor je de storingen meer.

Conclusie:
Al bij al ben ik tevreden: ik heb alle muziek mee en kan dus altijd bepalen naar wat ik wil luisteren, ondanks het feit dat ik nooit een perfecte geluidskwaliteit heb (geen CD kwaliteit, geen StuBru of andere FM-zenderkwaliteit). Maar dit nadeel weegt niet op tegen het confort van te kiezen naar wat wil luisteren.

Als je echter een oplossing zoekt die perfecte geluidskwaliteit levert: dan zal een FM-tuner niet werken, tenzij je voor de zwaardere (en dus illegale) toestellen gaat. Die zendt een veel sterker signaal uit waardoor je in de file niet alleen in jouw wagen, maar ook in een straal van 20-30 meter de andere radio's kunt storen.

Ik vraag me alleen af wat dit zal geven indien elke auto met zo'n ding zou uitgerust zijn. Totale chaos in de ether :-)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home