Saturday, April 26, 2008

Macintosh kicks ass!

Ik heb mijn iMac nu al een goeie week en ik moet zeggen dat ik er extreem tevreden van ben. De software is zo intuïtief dat ik gewoon niet begrijp waarom Windows zo ongebruiksvriendelijk is.

Het scherm is fantastisch! Mijn foto's zien er gewoon zoveel beter uit! Daarnaast is het bewerken van beelden een plezier geworden. Zelfs met het meegeleverde iPhoto kan je al mooie bewerkingen doen! Ik heb mij nog niet beziggehouden met het monteren van videobeelden (kabel ontbreekt tussen camera en computer), maar ik kijk er al naar uit, want iMovie heeft een heel eigenwijze manier van monteren dat me op het eerste zicht hard bevalt!

Naast de snelheid, knappe en handige tools, mooi scherm en Time Machine (de zeer handige backup tool van het nieuwe OS Leopard), ben ik ook onder de indruk van .mac dat al jouw Mac-software online synchroniseert. Alles is mooi ingebakken in het hele OS. Alleen ... is het natuurlijk betalend (heb nu een trial van 60 dagen). En 100 euro per jaar is natuurlijk veel geld als je weet dat je bij Google voor hetzelfde gratis terecht kan...

Nadelen?
Bij een pc heb je (vind ik) beter controle over de inhoud van je harde schuif. Een Mac slaagt alles verschillende keren op. Wanneer je bijvoorbeeld een slechte foto delete, dan blijft die ergens anders gewoon staan. Op de duur weet je dus niet goed meer wat waar staat en wat nu al dan niet verwijderd is. Nu goed, voor de meeste mensen is dit juist goed. Zij wissen per ongeluk een foto, video, website, ... en zijn het kwijt. Niet op een Mac...
Het vinden van freeware is ook veel beperkter, dus gratis tools zijn moeilijker online te vinden. Maar ik ga binnenkort ook Windows op mijn Mac plaatsen met Boot Camp zodat ik bepaalde pc-software toch nog kan gebruiken.

Besluit: aan iedereen die graag gebruiksvriendelijkheid hoog in het vaandel houdt, graag met foto's, video's, muziek en websites bezig is, kan ik een iMac echt aanraden. Het is even aanpassen als je Windows gewoon bent, maar na enkele dagen wil je niet meer terug.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home