Wednesday, December 30, 2009

Extra belasting op opslagmedia

Ik lees vandaag dat we binnenkort allemaal meer gaan betalen voor opslagmedia: usb-sticks, harde schijven, MP3-spelers, ... Een extra belasting (naast de 21% BTW) om de inkomsten die verloren gaan door piraterij te compenseren. Enkele opmerkingen:

- Ik gebruik mijn harde schijf voor het opslaan van de vele digitale foto's en video's die ik de laatste 8 jaar al heb genomen en gefilmd. Al die tapekes omzetten naar digitaal formaat als backup vreet geheugen. Daarnaast ook nog mijn montages, werk voor verenigingen, het werk, ... Daarom heb ik externe harde schijven. Het gaat over werk waar ik zelf auteursrechtelijk eigenaar van ben.

- Er zijn ook nog mensen die hun muziek kopen in de winkel, legaal downloaden op het internet. Via iTunes, eMusic en andere kanalen wordt er muziek aangekocht en nu worden deze gebruikers nog eens extra belast.

- Ik gebruik mijn usb-stick om mijn documenten van computer A naar computer B te kopiëren. Laptop en desktop, werk en thuis, ... Allemaal documenten die ik, familie, vrienden of collega's hebben gecreëerd.

Moet ik hier nu uit concluderen dat we vanaf nu met z'n allen illegale bestanden mogen downloaden en gebruiken voor privégebruik. De dragers die we kopen om deze op te slaan, te transporteren, te beluisteren zijn toch extra belast. Ik versta echt niet waar ze allemaal mee bezig zijn.

Verlaag dan bijvoorbeeld de belasting op de aankoop van legale downloads, stimuleer e-commerce en zet mensen aan om via het internet hun muziek, films, software, games, ... te kopen. Er zijn hele mooie, gebruiksvriendelijke initiatieven (zoals iTunes). Beloon en motiveer gebruikers in plaats van ze te 'straffen'. De belasting was er al op CD-roms en DVD's, nu dus eveneens op alle andere dragers. Kan er mij iemand dit verder toelichten?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home