Wednesday, July 07, 2010

#RW10

Vier volle dagen Rock Werchter.

Daar hadden Joris, Gert, Tom, Tim en Pieter mij voor meegevraagd. Ik was nog nooit 4 volle dagen meegegaan, maar de Koen zei altijd "Go big or go home", dus hopla: het zou proeven worden van wat iedereen altijd als ongelooflijk plezant omschrijft. Ik probeer hier samen te vatten wat er allemaal is gebeurd:

Woensdagavond auto laden: eten, drank, tenten, partytent, slaapgerief. Ah ja, en laten we morgenochtend zeker het droog ijs niet vergeten! 4 dagen lang frisse drank op de snikhete camping. De goesting zat er dik in! Ik keek er naar uit.

Donderdag vertrekken om 7u 's morgens. Tom, Gert en Tim gaan afhalen (Joris en Pieter zouden om 8u het droog ijs gaan halen). Het beloofde een lange rit met veel files te worden. Maar dan had ik niet op de navigatieskills van Tom gerekend. Als een ware TomTom leidde hij ons doorheen alle binnenwegen naar de parking van Werchter. En op nog geen uur waren we binnen op de camping, waar andere mensen minstens een uur extra in de file zaten.

Gevolg? Een vrij open camping en ... inderdaad de mogelijkheid om ons nog te plaatsen in het bos. Schitterend! Er is daar schaduw en dat wil zeggen: toch enkele uurtjes langer slapen alvorens we door de warmte uit onze tent worden gejaagd. Tegen 9u30 stonden alle tenten (en het waren er veel) recht en konden we genieten van iets fris al zittend in de schaduw.

Wat dan volgde waren 4 ontzettend warme dagen vol ambiance, muziek, vrienden, lachen, zeveren, 'culinair' eten en iets fris drinken. Ik had nooit getwijfeld dat het plezant zou worden, maar het was veel beter dan dat. Roch Werchter zou zelfs geslaagd zijn als we geen groepen hadden gezien.

Maar uiteraard ga je naar daar voor de muziek. En daar zat mijn grootste fout: ik kende eigenlijk te weinig groepen of hun muziek om er echt ten volle van te genieten. Als bijvoorbeeld Muse alles aan het geven is op donderdagavond en 70.000 mensen rondom jij alle hits meezingen die jij amper kent, besef je dat het zoveel zaliger zou zijn als je mee kan zingen. Wat zeker niet wil zeggen dat het dan niet leuk is om naar een optreden te kijken. Het is gewoon anders. Hierbij een overzicht van wat ik heb gezien:

Donderdag

Skunk Anansie
Rock gezongen door een vrouw met een geweldige stem, nice! Het feit dat die vrouw dan ook nog een speciale uitstraling heeft (je moet ze maar eens bezig zien op groot scherm), geeft alles dat extraatje meer. Een sterke start van de vierdaagse

Phoenix
Er is op zich niets openbarends aan de muziek van Phoenix, maar de nuchterheid en vrolijke muziek van die muzikanten, bevalt me wel. Het was op dat moment 19u en de zon scheen vrij aangenaam. Met een frisse pint in de hand genieten van toffe muziek met uw maten, wat wil een mens nog meer.

La Roux
Ik ken La Roux enkel van het lied 'bulletproof', maar de maten vertelden dat het een vet feest zou worden in de Marquee. En indeed, een speciale sound en goede zangstem zorgden voor een feest. Ondertussen was Pieter al de hele tijd aan het vragen of ik niet in zijn schouders wou zitten om het geheel te aanschouwen. En ik altijd aan het zeggen "Neen, thanks", tot La Roux als allerlaatste song 'bulletproof' speelde. Pieter hief mij gewoon op en ik kon een overvolle tent aanschouwen die volledig 'loss aan het gehen' was. Wat was dat een geweldig gevoel en gezicht. Heel sterk einde van een leuk concert.

Muse
Tim had al verteld dat Muse het hoogtepunt zou worden, maar ik had daar weinig geloof aan gebracht omdat ik Muse niet heel goed ken. Op dat moment waren Toki, Bozze en Robin ook nog aangekomen en stonden we met ons 9 klaar voor het concert. En wat ik toen heb meegemaakt is onbeschrijflijk. Die gasten zijn échte muzikanten. Ik ben zelf gitarist geweest en heb dingen gezien die ik niet voor mogelijk hield. Chapeau! Niet alleen voor de geweldige muziek, sterke en originele sound en virtuositeit van de muzikanten, maar ook voor de tot in het puntjes georganiseerde lichtspektakel. Ik heb niet veel mee kunnen zingen, maar wel genoten van al die mensen die het wel deden. En toen ik bij 'Starlight' - een van de enige liedjes die ik dan echt goed kende - terug in de lucht werd gestoken en bijna 70.000 mensen uit hun dak zag gaan, begreep ik pas echt wat Roch Werchter teweeg kan brengen. Knap werk Muse!

Faithless
Wat een geweldige afsluiter had moeten worden voor een eerste onvergetelijke dag, was een kleine ontnuchtering. Ik had Faithless 7 jaar geleden in het sportpaleis al bezig gezien en was toen zwaar onder de indruk. Maar dit jaar op Werchter hebben ze veel te veel liedjes gebracht die gezongen werden door andere, nieuwe mensen die niet zijn opgebouwd volgende succesformule van Faithless. Gevolg: heel veel dode en zelfs saaie momenten. En als er dan eens een geweldige hit kwam (Insomnia, We come one, God is e deejay), was de opbouw niet goed zodat de verwachte climaxen werden uitgesteld en je niet goed wist wanneer het hoogtepunt nu echt zou starten. Echt jammer, want de eerste dag Werchter was anders geweldig geweest.


Vrijdag

De warmste dag van allemaal en op zich een affiche waar ik amper volk van ken. We zijn overdag eens gaan rusten in de schaduw op de camping om niet kapot te zijn tegen dat de avond valt.

Balthazar
Gert had gezegd dat Balthazar de moeite was (eerste Belgische groep die ik zou zien), dus trotseren we de hitte en gaan naar de Marquee. En daar ik heb er zeker geen spijt van. Er zit enorm veel potentieel in deze groep. Originele muziek, knappe baslijnen en sfeerbrengers. Goeie start voor vrijdag!

Jack Johnson
Het optreden waar ik persoonlijk het meest naar uitkeek omdat het de artiest is die ik het allerbeste ken. Een beetje atypisch voor Werchter, maar echt zalig dat hij mee op de affiche stond. Door een fout in de print van het programma waren we wel 15 minuten te laat, maar na enkele minuten was dat al vergeten. Jack Johnson bracht een heerlijk optreden met zijn rustige muziek. Het geluid was nagenoeg perfect, de mix van hits en nieuwe liedjes ook. Hij was bijvoorbeeld de enige artiest die verschillende liedjes in 1 lied bracht. Leuk om op die manier veel hits te horen! Ik ben enorm verschoten van het publiek bij Jack Johnson: heel warm, geweldige ambiance, ... je zag dat hij er zelf ook ontzettend van genoot. En bij het spelen van 'Go On' was het optreden voor mij al méér dan geslaagd. Thanks Jack!

The Editors
Iedereen was er over bezig: het zou een topper worden. Ik zelf ken ontzettend weinig liedjes van the Editors, maar bij Muse was dat ook en dat was een geweldige ervaring. Wel, ik moet eerlijk zeggen dat - in tegenstelling tot wat verschillende journalisten schrijven - ik niet echt overtuigd was van het optreden. Ik vond dat ze zich precies niet 100% gaven, dat het meer een soort van routine was. Zelfs als ze 'papillion' speelden en iedereen alles gaf, vond ik persoonlijk dat er iets persoonlijks ontbrak. Goeie muziek, geweldige muzikanten, opmerkelijke stem, maar voor mij geen show die volledig af was. Iets teveel van hetzelfde.

Green Day
Mijn grootste vrees was dat Green Day enkel de nieuwe hits zou spelen en niets van het album 'Dookie', hetgeen ik goed ken. Mijn vrees bleek helemaal ongegrond, want de mannen van Green Day brachten een geweldige mix van oude en nieuwe hits. Heel leuk was het feit dat ze volk uit het publiek namen en lieten zingen en dingen doen. Alleen ... 2 uur en half Green Day was te lang. Het laatste uur herhaalden ze teveel wat in het begin goed was. Daarnaast kwam er teveel volk op het podium en verloor de hele show zijn vaart en sterkte. Een uurtje korter en het was af geweest. Maar desalnietemin was het heel leuk om Green Day eens in actie te zien!


Zaterdag

Iets frisser zou het worden... Dankzij een plonsbui van 15 minuten was de temperatuur inderdaad gezakt van 41 graden naar 32 graden, maar het was een goed idee van ons om in het begin nog op de camping te blijven en pas tegen 16u af te zakken naar de wei.

Gossip
Een stevige vrouw die goed kan zingen en een originele sound heeft. Meer kan ik over Gossip niet vertellen. Het was een leuk optreden, maar niet zozeer voor de muziek: het was goed weer en we waren daar met iedereen, dan is het sowieso plezant :-) Een optreden waar ik uiteindelijk het minst aan zal terug denken.

The Ting Tings
Dilemma om te kiezen voor Florence & the machine en The Ting Tings. Maar aangezien ik de tweede groep veel beter kende en ik al door had dat je dan veel meer kan genieten van het optreden, heb ik voor The Ting Tings gekozen. De pers was er niet enthousiast over, ik daarentegen wel. Twee mensen die verdorie zo'n muziek maken, dat vind ik wel chic. Het was een kort, maar heel krachtig optreden met een mooi zonlicht en niet te warm. Me like!

P!nk
Een heuse show van een echt rock/popdiva. Ik vond P!nk indrukwekkend. Vliegen door de lucht, knap decor, goeie beelden en ... een geweldige rockstem. 'What you see (or hear) is what you get' met P!nk. Goeie mix van hits, nieuwe nummers en een paar covers. Haar optreden mocht voor mij wat langer duren.

Rammstein
Het is mijn genre niet, maar ik wou het voor geen geld missen. De gasten van Rammstein brachten een ruige afsluiter van dag 3 met veel hits die ik niet kende, maar dat stoorde op zich niet echt. Heel graaf was dat we met z'n allen plots geweldig Duits-sprekende mensen werden :-) Ik had wel iets meer show verwacht, gezien hun reputatie. Het bleef beperkt tot wat vlammengedoe en iemand die even in brand stond. Toch een unieke belevenis.


Zondag

Ik dacht dat het de meest frisse dag zou worden, but no! Opnieuw temperaturen tot 38 graden. Dus naar 2 groepen gaan zien, even schaduw opzoeken op de camping en dan terug gaan. Ah ja, en ook nog al heel wat tenten opruimen en alles naar de wagen draagen, want ik zou die nacht terug naar huis rijden omdat ik maandag moet werken.

Sweet coffee
Wat was dat een aangename verrassing! Geweldige sfeer en echt eerlijk oprechte muzikanten die zo gelukkig waren dat zo op Werchter mochten staan. Ik wist trouwens niet dat dit een Belgische groep was. Ik heb echt genoten van deze jazz-electro-pop-... combinatie van muziek. Heerlijk op deze broeierige middag.

Shameboy
In de vroege namiddag naar de muziek van Shameboy luisteren. Ik had niet gedacht dat het zou lukken, maar heb ik mij zwaar vergist. Het volk dat aanwezig was, was talrijk en compleet zot. Het is niet mijn muziek, maar ik moet wel toegeven dat er goeie stukken bij zaten. Alleen vind ik dat het genre snel eentonig wordt. Na 30 minuten heb je het wel gehad. Na Shameboy moesten we wel even terug naar de camping voor afkoeling. Ik wil niet weten hoe warm het daar wel was in de Marquee.

Absynthe Minded
Ik ken de groep enkel van het lied 'envoi' en ik dacht dat Absynthe Minded een rustig groepje was. De muzikanten wisten mij positief te verrassen, alleen - opnieuw - jammer dat ik er amper een lied van ken. En als je een optreden meemaakt buiten de Marquee op groot scherm, is het toch niet hetzelfde qua sfeer als in de tent.

Arcade fire & The Black Box Revelation
Tim en ik zijn ook nog Bob gaan opzoeken. Ondertussen speelde Arcade Fire op de achtergrond, maar na 30 minuten zijn we dan toch naar The BlackBox Revelation gaan kijken. En daar heb ik niet echt spijt van, want ze waren beter dan ik had gedacht. Ruwe muziek, maar wel met een duidelijke lijn en dat gaf goed. Er is ook een kerel op het podium gekropen om zijn vriendin ten huwelijk te vragen, waarna de zanger zei: "Wij gaan gewoon door ... en het volgende nummer is ... I don't want you ... ha :->"

Pearl Jam
Bozze en Robin zijn ook zondag afgezakt naar Werchter, vooral - ik denk zelfs uitsluitend - voor Pearl Jam. Aangezien Bozze op veel vlakken mij nieuwe muziek heeft leren kennen als ik jong was en ik enkel de grote hits van Pearl Jam kende, keek ik er wel naar uit. Ik zag getalenteerde muzikanten zwaar jammen op hun gitaar. Dat de show 2 keer werd onderbroken voor heel beperkte aanpassingen, was wel jammer voor de sfeer van het laatste concert. Het was goed om ze eens gezien te hebben, maar ik kende er te weinig van om er even hard van te genieten als de fans.

Uiteindelijk speelde Pearl Jam een half uur korter dan gepland waardoor plots iedereen stormde naar de drank- en eetkramen om al hun bonnekes nog op te doen. Voor mij stopte het festival hier omdat ik nog naar huis moest rijden.


Rock Werchter 2010
- Ontzettend sterke en strakke organisatie.
- Een ticketprijs die voor mij eerlijk is in vergelijking met wat je krijgt.
- De bonnekes zijn wel te duur, je beseft echt niet hoeveel geld je aan het opdoen bent
- Rustig slapen op de camping is uit den boze
- Met veel vrienden gaan is echt graaf
- Oordoppen zijn geen nice-to-have, maar een echt must! Wat was ik blij dat ik mijn op maat gemaakte oordoppen mee had! De muziek staat toch vaak veel te luid.
- Goede groepen gezien, maar ik had wel bij de meeste artiesten toch dat tikkeltje meer verwacht.
- Het was warm, té warm. Maar nog altijd beter dan dat het 4 dagen zou regenen.

Dank aan de iedereen voor de geweldige vierdaagse!

Chrrriiiw!





2 Comments:

At 5:09 AM, Anonymous Maarten said...

Verslag met veel plezier gelezen... volgend jaar toch nog eens de 4 dagen moeten overwegen precies :-).

 
At 1:04 AM, Blogger Da D-Tor said...

Na al die jaren van gratis kaarten voor Werchter te winnen, kunt ge wel eens een jaarke betalen hè :-)

 

Post a Comment

<< Home